Vår företagsblogg

Motivationssystem

Hur motiverar ni era säljare och övrig personal?

Dagens samhälle svänger snabbt och det gäller att hänga med i utvecklingen. Att hålla personalen motiverad, engagerad och nyfiken är inte det lättaste, men det är oerhört viktigt och ger en enorm vinst i slutändan.

All forskning visar på att signalsubstansen dopamin har en ledande roll i- och är behövlig för mänsklighetens överlevnad. Det som i alla tider har drivit vår art framåt och tagit oss dit vi är idag är alltså hjärnans belöningssystem. Just därför vet vi att rätt motivationssystem kommer att göra underverk för vilket bolag som helst, men hur går det till?

Jo, vi på Loyalty Group skapar en inspirerande inloggningssida genom vilken giltiga användare slussas vidare in i en motiverande portal som till exempel är fylld med tävlingar, utbildningsmöjligheter, information, motiverande aktiviteter mm. Våra motivationssystem ger cheferna och gruppledarna möjlighet att ge sina säljare extra belöning i form av poäng, låter dina anställda få mer kunskap om företaget i form av quiz eller kanske visa framfötterna i ett nytt forum samtidigt som de samlar poäng som sedan kan användas i en poängshop med ett unikt anpassat sortiment just för dem.

 

 

 

       

 

Kunskap säljer!

Viljan att utvecklas är en av huvudnycklarna för en lyckad karriär och ett privat välmående. Att hålla sig öppen och nyfiken är därför gynnsamt för både personal och för arbetsgivare.

Hur får man då sina anställda att känna ett driv att kontinuerligt fortbilda sig?
Man motiverar dem!

Det är alltid en utmaning att nå ut med viktig kunskap till en stor grupp, samtidigt är det svårt och oftast väldigt kostsamt att fysiskt samla alla under en och samma dag. E-learning och motivationssystem gör det enkelt för dig som arbetsgivare att hålla dina anställda uppdaterade med gedigen och relevant kunskap. Inte nog med att det är lätt att utbilda på nätet, det är även tillgängligt när som helst och överallt!

Missa inte heller att engagera med tävlingar, möjlighet att samla poäng, eller liva upp det med gamification för en garanterad lärolust.

E-learning handlar inte bara om att lära sig nya saker och hålla sig ajour, utan också om att säkerställa att den gamla kunskapen kring bolaget, varumärket eller produkterna fortlever.

Medarbetare som hungrar efter en personlig och kompetensmässig utveckling ses ofta som engagerade och motiverade. Det i sin tur kan även engagera och motivera övrig personal.

       

 

Hur får vi lojala kunder?

Nu när ni insett vikten av att ha kunder som inte endast är nöjda utan även lojala, behöver ni veta hur ni ska göra för att bygga upp en relation med era befintliga kunder. Här kommer några tips:

      1. Ta fram en tydlig bild av er målgrupp och lär känna dem.
        Om ni har en tydlig bild av vem er målgrupp är kan ni lättare planera hur och var ni ska nå ut till just era kunder. Det kräver en del arbete att ta fram dessa uppgifter men att hitta och bearbeta nya kunder kostar ändå mer än vad det gör att bygga en relation med de kunder ni redan har. Lojala kunder är trots allt en av hemligheterna bakom en ökad vinst och lönsamhet på sikt.
      2. Anpassa er efter kundernas behov.
        Efterhand som ni lär känna er målgrupp lär ni er vad de gillar och vilken typ av upplägg, produkter eller lösningar som passar deras behov bäst. När ni visar era kunder att ni lyssnar på och förstår dem, kommer deras lojalitet gentemot er att öka och det i sin tur kommer att stärka eran relation. Kundlojalitet ökar chanserna att de rekommenderar er till andra och resulterar ofta i merförsäljning.
      3. Använd våra lojalitetsprogram.
        Allt fler företag inser vikten av ett aktivt arbete med kundlojalitet. Att ha ett lojalitetsprogram visar kunderna att ni bryr er om dem, hur viktiga ni är för er och att ni vill ge ett mervärde mot att de stannar hos er.

glad lycklig kund

Är nöjd tillräckligt?

Vårt svar är enkelt, och det är nej!

Att ha kunder som är nöjda är bra men att ha kunder som är lojala är toppen! Den stora skillnaden mellan de båda är att en lojal kund oftast betyder ökad merförsäljning och bättre lönsamhet för verksamheten.

Vår uppfattning är att många av dagens företag och verksamheter är så fokuserade på att jaga nya kunder att de nästan glömmer bort de befintliga. Lojala kunder är ingenting man bara får utan det är någonting man måste arbeta aktivt med. Det handlar om att redan från början bygga upp en genuin relation till varje kund och därefter fortsätta att vårda och förädla den relationen.

Till skillnad från den nöjda kunden har den lojala fått en relation till både er och till era produkter eller tjänster vilket gör att denne är betydligt mer benägen att rekommendera era tjänster eller produkter vidare till vänner och bekanta. Vederbörande kommer troligtvis även att ha bättre tålamod om en leverans blir försenad eller om det skulle finnas någon skada på produkten när den kommer fram. För den lojala kunden känner er, litar på er och vet att ni kommer att ordna det på bästa möjliga sätt.

Det är allmänt känt att en missnöjd kund hörs mer än 50 nöjda kunder, men en lojal kund hörs mest av alla.

 

kundtjänstmedarbetare 

Loyalty Group AB – Ökad lojalitet, fler ambassadörer och nöjdare kunder!

Loyalty Group är ett Helsingborgsbaserat företag som arbetar med helhetslösningar inom kundnöjdhet och lojalitet. Vi är ett glatt och serviceinriktat gäng med högt tempo och vårt gemensamma mål är solklart – att de som samarbetar med oss ska vara jublande nöjda!

 Många av dagens företag arbetar ständigt med att jaga nya kunder, och det är något vi också hjälper till med, men vi men vi stannar inte där. Vi arbetar med hela livscykeln genom att etablera, vårda och förädla kundrelationen. I alla våra samarbeten står vi för hela flödet från början till slut. Vi utvecklar och implementerar IT-lösningar, jobbar med produktframtagning, inköp och lager och vi sköter även all logistik och kundservice.

En sak som vi hjälper till med är onboardingprocessen. När det kommer till inköp av premier är vi en av Sveriges största på både varumärken och sourcingprodukter.

En annan sak vi hjälper till med är lojalitetsbyggandet där vi fokuserar på att stärka relationen mellan ert företag och era befintliga kunder.

Vi hjälper även till med e-learning och motivationssystem där vi riktar oss till säljare, återförsäljare och framförallt anställda för att öka deras kunskap och motivation.

Bra teknik, mobilanpassade lösningar och ett brinnande engagemang är en självklarhet hos oss!

För mer information tryck här eller kontakta oss på: info@loyalty-group.se.